درباره ما

مجموعه گسترش صدا و نور برتر با پشتوانه ۱۵ سال تجربه در زمیـنه طراحـی ، نصـب ، راه انـدازی و آمـوزش سیستـم هـای صدا رسانی و نور پردازی و با در اختـیار داشتن افـراد متخصص و مجرب آماده همکاری با نهادهای دولتی و خصوصی میباشد.

اطلاعات تماس
مشهد ، خیابان سعدی ، مجتمع تجاری کاوه ، پلاک ۳
info@gostaresh-seda.com
۰۹۱۵۳۱۷۱۳۳۴
ما را دنبال کنید

گسترش صدا

((چگونه تولید محتوا داشته باشیم۲))

به این مقاله امتیاز دهید.

نویسنده مقاله: نگار منوچهری

بخش دوم مقاله ((چگونه تولید محتوا داشته باشیم۲))

تاثیر تکنولوژی بر روی تولید محتوا ؟

فناوری‌های تولید و انتقال رسانه، می‌توانند قالب‌ها و انواع محتوا را با نوآوری، ترکیب و … تغییر دهند تا نیازهای جدید برای مخاطبین مختلف را تأمین کنند. مثلاً اینفوگرافیک نوعی رسانه جدید است که محتوای متنی و تصویری (و گاهی اوقات، لینکها و دستورهای HTML) را با هم ترکیب کرده و به مخاطب منتقل می‌کند.

گاهی اوقات در خلال همین تغییرات و توسعه‌ها، ارزش‌های مهم و بزرگی برای محتوا ایجاد می‌شود. مثلاً در مقاله هفت فاکتور اساسی در رابط کاربری تجارت الکترونیکی ذکر شده است که برخی انواع محتوا، دارای طول عمر محدود هستند و این مطلب نشان می‌دهد که تغییر در فناوری، تأثیرات مهمی بر روی محتوا دارد تا حدی که سودمندی محتوای منتقل شده، ممکن است فقط چند ساعت یا چند روز دوام داشته باشد و پس از آن، محتوا کارآمد و سودمند نباشد.

در دنیای امروز، تأکیدی که بر سرعت انتشار محتوا، نحوه استفاده مجدد و اقتباس از محتوا، در دسترس بودن محتوا در گستره‌ای وسیع و مواردی از این دست وجود دارد، از تأکید برای تولید محتوای جدید پیشی گرفته است. به این معنا که برای مؤلفین و ناشران یک محتوای اصیل و بکر، اهمیت انتشار گسترده و سریع محتوا، بیش از اهمیت این موضوع است که محتوا صرفاً تولید شود.

به زبان دیگر، محتوایی که تولید شود در سطح وسیع منتشر و دیده نشود، کارآمد نیست؛ که البته استثناءهایی نیز در این زمینه وجود دارد. مثلاً محتوای امنیتی که برای دولت‌ها اهمیت دارد، محتوای فوق تخصصی که مخاطبین آن عموم مردم نیستند، محتوایی شخصی که جزو حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود و… .

به همین دلیل است که می‌بینیم برخی از شرکت‌هایی که سابقاً بر روی انتشار کتب فعالیت می‌کردند، اکنون بر روی پایگاه‌های دادهٔ غول‌آسا و پرتال‌های اطلاع‌رسانی عظیم و انتشار محتوا در وب فعالیت می‌کنند تا محتوای موجود در منابع متعدد را از طریق کانال‌های ارتباطی و رسانه‌های نوین، به سرعت در اختیار انبوه مخاطبان در سراسر دنیا، بگذارند.

 

چگونه با تولید محتوا برند شویم ؟

یکی از مهم ترین دلایل تولید محتوا اکنون در رسانه ها مخصوصاً شبکه های اجتماعی و نت مطرح، ایجاد برند برای شرکت ها و کارخانه های تجاری وارائه خدمات و کالای آنهاست .

چون با اینکار هم می توانند به معرفی کالا و خدمات خود بپردازند وهم سود و جذب مشتری بیشتر برای خود از این محیط جمع آوری کنند. از طرفی هم افراد با تولید محتوای هدفمند و جذاب سعی دارند تبدیل به برند های معتبر شوند، زیرا که موتور های جستجو از جمله گوگل جوری برنامه نویسی شده اند که برند ها را در رتبه های بالاتری در دسترس و جستجو قرارمی دهد .

این موتور ها دارای الگوریتم های مختلفی هستند از جمله  آنها پنگوئن ، پاندا و مرغ ماهیخوار می باشد . که در آنها می توانند برند ها را بهتر از دیگر صفحات تولید محتوا در رده بندی و در دسترس مشتری ها قرار دهند .

هرچقدر یک کالا و خدمات شناخته تر شده باشد قابل اعتماد تر است و مشتریان وفادار بیشتری را هم در بازار برای خود جذب و نگهداری خواهد کرد، برای همین هم خیلی از شرکت های بزرگ و استارتاپ ها سعی در ایجاد برندخود با کمک تولید محتوا دارند . تا از این طریق سرعت بیشتری و جایگاه بهتری را در بازار خود و رقبا کسب کنند .

از همین رو هم خیلی از شرکت ها افراد و تیم های متخصص اینکار را برای تولید محتوای در مسیر برند سازی استخدام و بکار می گیرند .

 

 

استراتژی محتوا چیست؟

تا به امروز دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی، دربارهٔ استراتژی محتوا بیان شده است، اگر بخواهیم پی دلیل آن باشیم به این جواب خواهیم رسید، که هر کس استراتژی مربوط به خودش را با استفاده از تجربیات قبلی دارد!

همانند فرماندهان جنگ هیچ وقت با استراتژی کپی یا مشترک جنگ نمی‌کنند! آن‌ها استراتژی مربوط به خودشان را دارند، در استراتژی محتوا نیز همینگونه است، و اینکه بهترین استراتژی برای کسب و کار y ممکن است بدترین استراتژی برای کسب و کار x باشد.

در زبان ساده اینکه چه هدفگذاری و سیاستی را در تولید و نحوه اجرای محتوای خود دارید ممکن است با توجه به نیاز ها و خواسته های خود شما باشد و با دیگران فرق کند.

تدوین استراتژی محتوا چگونه است؟

چشم انداز، به کجا می روم؟

این استراتژی را برای ۳ الی ۵ سال آینده شرکت برنامه ریزی کنید.و برای خود یک برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت داشته باشید.

مخاطب من کیست؟

محتوایی که تولید می کنید برای چه گروهی است؟ چه افرادی دوست دارند محتواهای شما را بخوانند؟ شما برای چه مخاطبانی محتوا می سازید؟

در واقع باید در تولید محتوا وقتی هدف خود را مشخص کردید جایی ماهی ها را بگیرد که ماهی برای شکار شما باشد.

برای مخاطب خود اطلاعاتی همچون موارد ذیل را بدست آورید

اطلاعات آماری مثل ، سن ، جنسیت ، محل زندگی ، وضعیت مالی، دیگر سایت هایی که مخاطب شما علاقه مند آنهاست و غیره)

تقویم تولید محتوا چیست ؟

همه فعالیت ها و محتواهایی که شما قرار است تولید کنید ، در تقویم تولید محتوا باید بگنجانید و برای همه کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید، سعی کنید با توجه به موضوعات و هدفمندانه جلو بروید و برای تولید هر محتوا و مراحل آن زمان بندی داشته باشید و چک لیست بنویسید تا هر مرحله را با توجه به چک لیست خود در زمان تعیین شده جلو ببرید، اینکار هم می تواند یک نقشه درست از مسیر و شیوه تولید محتوا به شما نشان دهد و هم می تواند کمک کند تا در کمترین زمان یک تولید محتوای با کیفیت و هدفمند تولید کنید.

تولید محتوا با مبایل برای شبکه های اجتماعی ؟

یکی از ساده ترین و در دسترس ترین ابزار برای تولید محتوا امروز موبایل ها و گوشی های همراه هر کدام از ماست که با ایجاد یک صفحه در صفحات اجتماعی می توانیم شروع به تولید محتوای خودمان بکنیم ، با پیشرفت تکنولوژی گوشی های هوشمند همراه امروزی این کار هم سرعت بالا تری دارد و به آسانی قابل اجراست ، فقط می باید قابلیت های گوشی خود را بشناسید ، و موضوعات جذاب را برای صفحات خود شناسایی کنید و با کمک گرفتن از نرم افزار های تحت اندروید و گوشی های های موبایل شخصی و همچنین تجهیزات جانبی از جمله لنز های مناسب برای گوشی های همراه ، نورپردازی و میکروفن های با کیفیت و خاص  برای گوشی های همراه این کار را به آسانی انجام دهید .

با داشتن یک سناریو مشخص و هدفمند به کمک همین گوشی های تلفن همراه که با خود به هرجا می برید به آسانی می توانید این محتوا های جذاب را تولید و با سرعت در فضا های شبکه اجتماعی نشر کنید و دیده شوید .

نتیجه گیری :

در کل می توان گفت تولید محتوا یک کار هم آسان و هم سخت است که باید هدفمندانه باشد تا نتیجه بخش گردد،این کار ابزار هایی لازم دارد و کمی مهارت های نرم افزاری و  در انتخاب درست ایده و اجرایی کردن ایده طبق برنامه از پیش تعیین شده شما، که بطور خلاصه دارای مراحل زیر می باشد.تا به یک محتوای جذاب و داری فید بک(بازخورد) در محیط نشر خود تبدیل شود.

۱-داشتن ایده برای تولید محتوا

۲-تهیه کردن لیستی از کلمات کلیدی

۳-استفاده از ابزارهای تولید محتوا

۴-نوشتن عنوان در تولید محتوای گیرا و جذاب و در مورد فیلم شروع و جذاب و پیان هدفمندو داریا ضربه تاثیرگذار

۵-چک کردن محتوای وبسایت های رقیب و شناخت نقاط ضعف و قوت آنها برای  طراحی یک محتوای جدید و جذابتر

۶-در نظر داشتن نیاز کاربران

۷-دقت در موضوع مورد نظر

۸-بررسی موضوع با مطالعه چندین مقاله و الهام از نمونه های مجود

۹-داشتن لیستی از مقالات تولیدی خود

۱۰-تولید مقالات آموزشی

۱۱-افزایش ترافیک از طریق تولید محتوا

۱۲-بیان رازها و افسانه های کسب وکار خود

۱۳-رعایت تکنیک های سئو

۱۴-رعایت نکات نگارشی در تولید محتوا و نکات فنی و گرافیک در تولیدات چند رسانه ای

۱۵-نوشتن مطالب طولانی

۱۶-استفاده از متا تگ توضیحات

۱۷-استفاده درست از کلمات کلیدی

۱۸-استفاده از لینک داخلی بین صفحات وب سایت

+منابع

https://irancontent.net/تولید-محتوای-الکترونیکی-تصویری/
https://tasvirpardaz.com/product/mohtava/
https://www.sitesazan.net/10-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%AD/
https://rayamarketing.com/blog/Content-Writing-Tools
https://azadart.ir/course/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C/
https://websima.com/%D9%85%D9%81%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A6%D9%88/
اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها

  • سپیده

    ۹ مهر ۱۳۹۸

    به نظرم نکات جالبی تو مقاله شما بود ، که من ازشون چیز های جدید یاد گرفتم .

    پاسخ

ارسال نظر